Δευτέρα 11 Οκτωβρίου 2010

Το ebloko.gr με την οπτική ενός παραγωγού

Στους πέντε μήνες λειτουργίας του www.ebloko.gr έχουν έρθει αρκετά σχόλια από παραγωγούς, που στο σύνολό τους εκθειάζουν το εγχείρημα και διατυπώνουν άμεσα ή υπαινικτικά κάποιες ευχαριστίες. Είναι προφανές πως όλοι οι άνθρωποι του ebloko.gr νιώθουν δικαίωση και ευχαρίστηση διαβάζοντας αυτά τα σχόλια αλλά για ευνόητους, πιθανώς, λόγους αποτελεί σταθερή επιλογή η μη δημοσίευσή τους. Ακριβώς η ίδια επιλογή ισχύει και για τα εγκωμιαστικά σχόλια των καταναλωτών. Η προβολή των προϊόντων Ελλήνων παραγωγών μέσα από ebloko.gr ακολουθεί κάποιους μη συνηθισμένους κανόνες, υπηρετώντας μια συγκεκριμένη σκοπιμότητα, δηλαδή την ισότιμη προβολή όλων των παραγωγών και των προϊόντων τους. Μπορεί για παράδειγμα ο επισκέπτης του site να παρατηρήσει πως, πέραν του ότι παρέχεται σε όλους τους παραγωγούς ο ίδιος «χώρος», στην περίπτωση του ebloko.gr λείπει το τέχνασμα «αυτοί που αγόρασαν αυτό το προϊόν αγόρασαν επίσης και ετούτο και εκείνο», όπως και διάφορα άλλα διαφημιστικά τεχνάσματα που συνιστούν έμμεση προνομιακή διαφήμιση επιλεγμένων διαφημιζόμενων (επιλογή που συνήθως υποκρύπτει οικονομική συναλλαγή).

Με τις παραπάνω παρατηρήσεις να ισχύουν, κάνω σήμερα μια εξαίρεση δημοσιεύοντας ένα πρόσφατο σχόλιο παραγωγού, αφενός μεν επειδή δεν απευθύνεται στο ebloko.gr αλλά στους καταναλωτές, αφετέρου δε επειδή είναι διατυπωμένο με έναν ξεκάθαρο και σαφή τρόπο, ανεξάρτητα από τις ενστάσεις που μπορεί κανείς να έχει για το περιεχόμενό του.

Διαβάζοντας τα δύο άρθρα ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ & ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ--ΠΑΡΑΓΩΓΟΙ.., διαπίστωσα ότι υπάρχει μία αιωρούμενη αμφισβήτηση από κάποιους για τον ρόλο του E-BLOKO. Βέβαια είναι γνωστό ότι ο Έλληνας είναι καχύποπτος σε οτιδήποτε καινούριο και καλά κάνει και το ψάχνει... και δεν το καταπίνει...αμάσητο (όπως γίνεται σε άλλες χώρες), ωστόσο όμως δημιουργεί πολλά ερωτηματικά... η ευπιστία του σε διαφημιζόμενα προϊόντα ως επώνυμα και είναι έτοιμος να τα ΧΡΥΣΟΠΛΗΡΩΣΕΙ...χωρίς να το αξίζουν. Σε όλους αυτούς θα ήθελα να πω ότι το E-BLOKO είναι μία ΠΥΛΗ ανοιχτή για τους παραγωγούς και τους καταναλωτές να έρθουν σε επαφή και να διαπραγματευθούν τις τιμές των προϊόντων χωρίς να ΠΛΗΡΩΣΕΙ… κανείς ούτε ένα ευρώ. Πολλά από αυτά τα προϊόντα αύριο μπορεί να γίνουν ...ΕΠΩΝΥΜΑ γιατί έχουν ποιότητα. Αν φτάσουν κάποια στιγμή στα SUPER-MARKET...ή θα είναι στην τριπλάσια τιμή ή θα είναι νοθευμένα... Αν ρίξετε μία προσεκτική... ματιά στα προϊόντα των παραγωγών του E-BLOKO η πλειοψηφία τους δεν υπάρχει στα SUPER-MARKET. Αυτό σημαίνει ότι: η ποσότητα είναι μικρή (δεν καλύπτει τις αλυσίδες) καλό για τον καταναλωτή... ο παραγωγός δεν θα πουλήσει κάτω από το κόστος παραγωγής, όπως του ζητούν, κάτι πρέπει να κερδίσει και αυτός... η μαζική παραγωγή είναι πάντα σε βάρος της ποιότητας...(Δείτε το ο καθένας στο επάγγελμά του). Όσο για τις τιμές παραγωγού (το διάβασα κι αυτό...) υπάρχει μία λανθασμένη εικόνα στους καταναλωτές, γιατί ακούνε ότι το τάδε προϊόν έφυγε από τον παραγωγό 1 ευρώ και πουλιέται 5... σε καμία περίπτωση ο καταναλωτής δεν μπορεί να έχει αυτό το προϊόν για 1 ευρώ, γιατί οι έμποροι αγοράζουν τόνους και εκβιάζουν τούς παραγωγούς, ώστε αντί να τα πετάξουν (ειδικά αν πρόκειται για ευπαθή προϊόντα) να τα δώσουν και κάτω από το κόστος... παραγωγής. Έτσι λοιπόν η τιμή τού παραγωγού δεν μπορεί να είναι 1 ευρώ...το δικαιότερο είναι να είναι 3 ευρώ ώστε να καλύψει το κόστος, να καρπωθεί το κέρδος έστω... του πρώτου ΜΕΣΑΖΟΝΤΑ... να ζήσει την οικογένεια του αξιοπρεπώς και να συνεχίσει να παράγει... διαφορετικά... δεν υπάρχει λόγος... Αυτόν τον ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΑΤΟ...ρόλο παίζει το E-BLOKO ανάμεσα στον παραγωγό και τον καταναλωτή αυτές τις δύο πολύπαθες ομάδες πού ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ...πάντα το μάρμαρο.!!! Να επωφεληθεί η μία από την άλλη χωρίς ΜΕΣΑΖΟΝΤΕΣ...Τί ωραιότερο.!!!!!

Μακατσέλος Χρήστος

παραγωγός φασολιών

Πρέσπες—Φλώρινα

Μεταξύ αυτών που καταλαβαίνω από τα γραφόμενα του φίλου παραγωγού συμπεριλαμβάνεται και το ότι θεωρεί πως μια καλή σχέση τιμής μεταξύ κόστους παραγωγής και τιμής πώλησης (από τον παραγωγό) είναι ένα προς δύο ή αλλιώς η τιμή για τον καταναλωτή να είναι διπλάσια από την τιμή (πραγματικού) κόστους για τον παραγωγό. Πράγματι μια τέτοια σχέση φαίνεται ιδανική και για τους δύο.

Σημειώνω πάντως πως το κόστος παραγωγής (εν προκειμένω για τα αγροτικά προϊόντα) είναι μεταβαλλόμενο και θα πρέπει κάθε φορά (δηλαδή μετά από κάθε συγκομιδή) να προσδιορίζεται με αντικειμενικό τρόπο και με προσμετρούμενους όλους τους συντελεστές συμπεριλαμβανομένων και των κινδύνων. Κατά τα τελευταία 30 περίπου χρόνια ένα μεγάλο μέρος του αγροτικού πληθυσμού αστικοποιήθηκε (τουλάχιστον υπό την έννοια ότι τα παιδιά των αγροτών δεν συνέχισαν ως αγρότες, αλλά μετοίκησαν σε αστικές περιοχές και εργασίες) και αντιμετώπισε το αγροτικό εισόδημα σαν συμπληρωματικό, αδιαφορώντας, εκ των πραγμάτων, για το αυξανόμενο κόστος παραγωγής αλλά και για την ποιότητα των προϊόντων. Ωστόσο το δυσμενέστερο για το παρόν και το μέλλον ως προς τη διαμόρφωση του κόστους παραγωγής νομίζω είναι το γεγονός ότι η εκτεταμένη χρήση φθηνής εργασίας με εργάτες γης οικονομικούς μετανάστες (για πάνω από 15 χρόνια) «έκρυψε» την πραγματική αύξηση του κόστους παραγωγής, με την έννοια ότι η αύξηση στα λιπάσματα, τα γεωργικά φάρμακα, τους σπόρους, τα καύσιμα και γενικά τα αγροτικά εφόδια ισοφαρίστηκε κατά κάποιον τρόπο από το χαμηλότερο μεροκάματο του Αλβανού, Βούλγαρου, Ινδού…. εργάτη γης. Κορυφαίο επίσης παράγοντα αδιαφορίας για τον έλεγχο (συμπίεση) του κόστους παραγωγής αποτέλεσαν και τα, κατά την εκτίμησή μου, ύποπτα σχεδιασμένα προγράμματα επιδοτήσεων προϊόντων, επιδοτήσεων αναδιάρθρωσης καλλιεργειών αλλά και αποζημιώσεων.

Το κόστος παραγωγής λοιπόν δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο, γιατί δεν είναι δεδομένο. Κατά τη δική μου εκτίμηση σε πολλές περιπτώσεις είναι αδικαιολόγητα υψηλό γιατί χρησιμοποιούνται πολύ μεγαλύτερες από τις απαιτούμενες ποσότητες σε φάρμακα, λιπάσματα, νερό κτλ., ενώ χρησιμοποιούνται εργαλεία που αντιστοιχούν σε πολύ μεγαλύτερες εκμεταλλεύσεις ή πληρώνεται χρήση μηχανημάτων για τις βασικές φάσεις της παραγωγικής διαδικασίας (άροση, σπορά, ψεκασμοί, συγκομιδή κτλ).

Ως προς την πώληση των προϊόντων απευθείας στους καταναλωτές είναι φανερό ότι όλοι οι παραγωγοί οφείλουμε να εφαρμόσουμε λύσεις τυποποίησης (ανάλογες του προϊόντος), έτσι ώστε το προϊόν να μπορεί να διακινηθεί με ασφάλεια και, το κυριότερο, να μην αλλοιωθεί κατά τον προβλεπόμενο χρόνο κατανάλωσής του. Για παράδειγμα, παράγουμε άριστης ποιότητας όσπρια, παράγουμε κορυφαίο ελαιόλαδο, φτιάχνουμε αξεπέραστης ποιότητας και νοστιμιάς ζυμαρικά, αλλά προσπαθούμε να τα πουλήσουμε συσκευασμένα σε αμφίβολης ποιότητας σακούλια, που τα κλείνουμε με κορδονάκια (με το χέρι εννοείται) ή σε ασφράγιστα δοχεία (απλώς βιδωμένα) επίσης αμφίβολης ποιότητας.

Θεωρώ τις παραπάνω σημειώσεις εντελώς συμπληρωματικές στο σημείωμα του φίλου παραγωγού. Γιατί βεβαίως ισχύει αυτό που γράφει, ότι δηλαδή «το E-BLOKO είναι μία ΠΥΛΗ ανοιχτή για τους παραγωγούς και τούς καταναλωτές να έρθουν σε επαφή και να διαπραγματευθούν τις τιμές των προϊόντων χωρίς να ΠΛΗΡΩΣΕΙ..κανείς ούτε ένα ευρώ…», αλλά ισχύει επίσης και το ότι το ebloko.gr αναπτύσσει δραστηριότητες που μόνο στόχο έχουν να συνδράμουν τους παραγωγούς στην κατεύθυνση μείωσης του κόστους παραγωγής και πολύ περισσότερο να τους συνδράμουν σε λύσεις ασφαλούς και οικονομικής τυποποίησης των προϊόντων τους.

Μπορεί, για παράδειγμα, το ανεξάρτητο χημικό εργαστήριο του ebloko.gr να κάνει για έναν παραγωγό ανάλυση εδάφους (χώματος), έτσι ώστε να του δώσει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει (σε συνεργασία με τον σύμβουλό του γεωπόνο) μόνο το λίπασμα που απαιτείται και στην ποσότητα που είναι αναγκαία. Η ανάλυση αυτή κοστίζει πραγματικά κάτω από 50 ευρώ (το σημειώνω γιατί κυκλοφορούν τιμές 100+ ευρώ) και συμβάλλει σε πολλαπλάσια εξοικονόμηση από το κόστος λιπασμάτων που συνήθως οι παραγωγοί χρησιμοποιούν, είτε από συνήθεια είτε κάποιες φορές μετά από προτροπή «ειδικών» (γεωπόνων – φαρμακέμπορων), ενώ ταυτόχρονα συμβάλλει στο να παραχθεί ποιοτικό προϊόν.

Μπορεί ο παραγωγός μέσω του ebloko.gr να έχει γνώση για τις τιμές και την ποιότητα των υλικών που χρειάζεται για να συσκευάσει τα προϊόντα του (φιάλες, δοχεία, βάζα, σακούλες, χαρτοκιβώτια κλπ). Έτσι μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτά τα δεδομένα για να κάνει «διαβασμένος» τις προμήθειές του από την τοπική του αγορά, γνωρίζοντας σε τελευταία ανάλυση ότι σε κάθε περίπτωση σχετικής «δυσχέρειας» μπορεί να τις κάνει και απευθείας από το ebloko.gr.

Τέλος το ebloko.gr έχει επιλέξει λύσεις σε συσκευές και μηχανές που καλύπτουν όλα τα στάδια συσκευασίας προϊόντος, συσκευασίας μεταφοράς τυποποιημένου προϊόντος καθώς και σήμανσης συσκευασιών. Ήδη ετοιμάστηκε ένα αυτοκινούμενο συσκευαστήριο με σκοπό να χρησιμοποιηθεί δωρεάν από όσο το δυνατόν περισσότερους παραγωγούς, ώστε να δοκιμάσουν λύσεις αυτόματης (και ασφαλούς) συσκευασίας και να επιλέξουν εκείνες που ταιριάζουν στο δικό τους προϊόν και τις δικές τους ποσότητες. Εννοείται πως πρόκειται για λύσεις που είναι οικονομικά προσιτές και που εφαρμόζονται στις υπάρχουσες εγκαταστάσεις του παραγωγού.

Γιατί το ebloko.gr έχει λόγο να υπάρχει μόνο εάν (όπως γράφει ο φίλος) ο παραγωγός μπορεί «...να ζήσει την οικογένεια του αξιοπρεπώς και να συνεχίσει να παράγει... διαφορετικά... δεν υπάρχει λόγος..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.